Top 5 książkowych serii


Dzień dobry(dobry wieczór?)! W trakcie kiedy Natalia próbuje przeczytać książkę do recenzji, postanowiłam namówić ją na kolejne małe zestawienie. Zdecydowałyśmy, że pokażemy Wam jakie serie książek lubimy najbardziej. Ograniczyłyśmy się do skończonych i takich, w których lubimy każdą część. W trakcie pisania wybór pięciu najlepszych okazał się niezwykle trudny. Tak więc oto nasze zestawienie.



Autor: Stephenie Meyer
Nazwa serii: Zmierzch
Liczba części: 4
Tytuł pierwszej części: Zmierzch
Premiera pierwszej części: 1 stycznia 2007
Autor: Stephenie Meyer
Nazwa serii: Zmierzch
Liczba części: 4
Tytuł pierwszej części: Zmierzch
Premiera pierwszej części: 1 stycznia 2007

Magda: Jak można lubić Zmierzch??? Otóż jak widać można. Choć seria raczej do mojego zestawienia trafia przez wspomnienia i to, co sprawiła te kilka lat temu niż dlatego, że jest tak świetnie napisana. Teraz jest modne by śmiać się z tych książek. Nie wiem czemu to taki wstyd lubić historię Belli i Edwarda. Ja naprawdę swego czasu kochałam te książki. Moje egzemplarze są strasznie zniszczone przez ciągłe czytanie. Nawet teraz po wielu latach, kiedy mam kaca książkowego albo skończyłam niezwykle ciekawą książkę, lubię wrócić do Forks. Kto nie był w #teamEdward lub #teamJacob niech pierwszy rzuci kamieniem.

Natalia: Wiem, wiem. Jakim cudem jest tu Zmierzch?!?!?! Przecież to jest słabo napisana, nudna i przewidywalna seria. Jeśli powinna się znaleźć na jakiejś liście to raczej w rankingu najgorszych serii. Nie w moim przypadku. Jestem świadoma, że o tych książkach można napisać więcej złego niż dobrego, ale to właśnie dzięki wielkiemu “bum!”, które się na nie pojawiło lata temu postanowiłam wrócić do czytania książek i przepadłam. A Edward o wyglądzie greckiego boga był moją pierwszą książkową miłością. :)



Autor: Dan Brown
Nazwa serii: Robert Langdon
Liczba części: 4
Tytuł pierwszej części: Anioły i demony
Premiera: 30 sierpnia 2011
Autor: Colleen Hoover
Nazwa serii: Hopeless
Liczba części: 2 + opowiadanie
Tytuł pierwszej części: Hopeless
Premiera: 16 czerwca 2014

Magda: Nie jestem pewna czy tak się nazywa seria, jednak chodzi mi o książki Dana Browna, w których głównym bohaterem jest Robert Langdon. Chodzi oczywiście o “Anioły i demony”, “Kod Leonarda da Vinci”, “Zaginiony Symbol” i “Inferno”. Myślę, że te tytuły mówią same za siebie, przecież swego czasu było o nich głośno. Inne książki autora również są bardzo dobre, jednak te są genialne. Łączą sobie w sobie thriller i kryminał. Do tego autor jest niezwykle inteligentnym człowiekiem i poświęca mnóstwo czasu na przygotowanie informacji. Dostajemy więc rzetelny obraz miejsc i wydarzeń historycznych, pełen akcji i próby rozwiązania zagadki. Wszystko jest skonstruowane z mistrzowską precyzją, a zakończenie sprawia, że jeszcze długo po ostatnim zdaniu książki zastanawiamy się jak to jest możliwe.

Natalia: Jedna z niewielu serii z tych, co przeczytałam w ostatnich latach, która zapadła mi w pamięć i jedyna niebędąca fantastyką w tym zestawieniu. Nie są to książki (dotyczy to i tych z głównej serii, jak i opowiadania o bohaterach drugoplanowych), które oznacza się jako przeczyta i zapomina o nich po dniu. Hoover jak nikt inny potrafi przedstawić trudne tematy, o których rzadko się mówi, a sposób w jaki przedstawia całą historię sprawia, że czytelnik podczas czytania przeżywa radość, smutek, złość i niedowierzanie jednocześnie.


Autor: Carlos Ruiz Zafrón
Nazwa serii: Cmentarz Zapomnianych Książek
Liczba części: 3
Tytuł pierwszej części: Cień wiatru
Premiera: 23 października 2007
Autor: Becca Fitzpatrick
Nazwa serii: Szeptem
Liczba części: 4
Tytuł pierwszej części: Szeptem
Premiera: 13 stycznia 2010

Magda: Carlos Ruiz Zafon stworzył serię dla czytelnika niezwykle ważną, ponieważ głównym jej elementem są właśnie książki. Barcelona, tajemnice, dziwne wydarzenia, miłość i niezwykle miejsce pełne zapomnianych woluminów. To wszystko oraz talent autora pozwala nam poznać niesamowite historie. Moje nieprzespane noce świetnie pokazują , że gdy już zaczniesz czytać, te książki Cię po prostu wchłoną. Chcesz tylko więcej i więcej. Czytając ostatni akapit czujesz wręcz ból, gdyż nie chcesz by to był koniec. Zafon ma wielki talent do wywoływania w czytelniku gamy emocji. Śmiejesz się, płaczesz oraz umierasz z niecierpliwości. Zakochujesz się w każdym kolejnym bohaterze, by móc rozpaczać, że to już koniec jego historii. Każda śmierć jest dla Ciebie tragedią. Może brzmi to dość okropnie, ale jednak pióro Carlosa sprawia, że zamienia się to w piękne historie.

Natalia: Seria, którą czytałam pięć lat temu i wtedy była dla mnie niesamowita. Jestem ciekawa czy gdybym przeczytała ją teraz, to też by mi się tak spodobała. Mam zamiar ją sobie odświeżyć, ale boję się, że moje zdanie o tych książkach się zmieni. Na razie wolę mieć przed oczami tego cudownego, niegrzecznego anioła Patcha, który był moją kolejną, po Edwardzie, miłością. Choć minęło sporo czasu, to nadal pamiętam zabawne sytuacje z tej serii, a nawet kilka cytatów.



Autor: J. K. Rowling
Tytuł serii: Harry Potter
Liczba części: 7
Tytuł pierwszej części: Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Premiera: 30 sierpnia 2000
Autor: Richelle Mead
Tytuł serii: Akademia wampirów
Liczba części: 6
Tytuł pierwszej części: Akademia wampirów
Premiera: 10 lutego 2010

Magda: Chyba większości osób nie muszę mówić czemu ta książka się tu znalazła.  To po prostu całe moje dzieciństwo. Ciężko mi mówić o książkach, które uwielbiam. Raczej łatwiej mi wymienić wady. Tak więc mam ochotę napisać, że ją lubię bo po prostu jest geniuszem wśród książek. Cała seria stworzyła swego rodzaju kult. Sprawiła, że wielu z nas pokochalo czytanie i mogło przenieś się choć na chwilę do świata magii. Ja chyba lubię w Harrym Potterze wszystko. Ta historia zmieniła tak wiele w świecie książek czy w nas. Kto nie czekał przecież na sowę z listem? Piękne w tej książce jest jeszcze to, że mimo upływu lat nadal z chęcią ją czytam. Nie ma terminu przydatności jak wiele serii dla dzieci i młodzieży. Nadal płaczę gdy ginie postać dla mnie ważna i cieszę się, gdy bohaterowie wykonają swoją misję.
Ps. Natalia nie przeczytała tej serii. Powiedzcie jej coś, bo ja już nie mam do niej siły. :(

Natalia: Książki, które zna chyba każdy, kto lubi fantastykę. To pierwsza seria, która z biegiem czasu coraz bardziej mnie zaskakiwała, a akcji nigdy nie byłam w stanie przewidzieć. Jedna z niewielu serii, w której z każdym kolejnym tomem poziom nie spadał. Gdy do tego wszystkiego dochodzi cudowny Dymitr, to nie byłam w stanie nie zakochać się w tych pozycjach. Ekranizacja i brak Bena Barnesa w roli Dymitra złamało mi serce, ale cóż, wolę potraktować to jako parodię Akademii.


Autor: Terry Pratchett
Tytuł serii: Świat Dysku
Liczba części: 41
Tytuł pierwszej części: Kolor magii
Premiera: 5 września 1994
Autor: Cassandra Clare
Tytuł serii: Dary Anioła
Liczba części: 6
Tytuł pierwszej części: Miasto Kości
Premiera: 17 czerwca 2009

Magda: Nie wiem jak wytłumaczyć ludziom moją miłość do Terrego Pratchetta. Jest tyle różnych powodów, dla których ta seria pokonała nawet Harrego Pottera. Może to żarty, może fantastyczny świat, który stworzył autor, może styl pisania. Może to również dialogi albo postawienie kropki w tym a nie innym miejscu. Nie wiem, ja po prostu uwielbiam wszystko, co stworzy Pratchett. Jego książki są dla mnie esencją tego, co powinna zawierać dobra lektura. Magia, żarty, a jednocześnie coś głębszego. Jego książki zawsze coś przekazują, jednocześnie żartując sobie z klasycznych motywów. Przeczytałam wszystkie, a niektóre nawet kilka razy. Tak naprawdę mogłabym do nich wracać cały czas. Nawet pisząc to nagle poczułam, że przecież mogę jeszcze raz przeczytać "Kosiarza" albo "Wiedźmikołaja". Miałam również to szczęście, że moja siostra jest zapalona fanką, więc w naszym domu można znaleźć gry dotyczące Świata Dysku, a od kilku lat w każde święta Bożego Narodzenia oglądamy ekranizację wspomnianego wcześniej Wiedźmikołaja. Nie mogę się również doczekać kolejnej części, choć w sumie nadal nie wiem czy to dzieło Terrego czy może jego córki. Jednak muszę przyznać, że dużo to nie zmieni, jeśli to nadal będzie “ten sam” Świat Dysku.

Natalia: Jace, Jace, Jace, Jace, Jace. To smutne, że większość książek lubię ze względu na męskie postacie ale nic na to nie poradzę. To dzięki temu bohaterowi pokochałam świat Nocnych Łowców, jego ironiczne poczucie humoru idealnie do mnie trafiło. Do tego sposób, w jaki Cassandra Clare prowadziła całą historię sprawił, że niejeden raz miałam ochotę wyrzucić książkę przez okno, zwinąć się w kłębek i schować pod kocem żeby tylko nie wrócić do tych wydarzeń. Cieszę się, że jednak przeczytałam wszystko i obejrzałam ekranizację, w której Clary i Jace wyglądali dokładnie tak, jak w mojej wyobraźni. Współczuję tylko mojej rodzinie i znajomym, gdy przez kilka tygodni z moich ust słyszeli głównie słowa “Jace” i “Jamie”.
________________________________

Magda: Poza zestawieniem chciałabym wymienić jeszcze kilka dla mnie ważnych serii, które bardzo polecam! Są to "Diabelskie Maszyny" Cassandry Clare, "Saga o Ludziach Lodu" Margit Sandermo, "Trylogia Czasu" Kerstin Gier, "Mara Dyer" Michelle Hodkin, "Hause of Cards" Michale Dobbs oraz "Harry Hole" Jo Nesbo.

Natalia: A więc tak się prezentują nasze ulubione książkowe serie. Jak widać Stephenie Meyer udało się rozbić sobie obóz w naszych głowach i nie potrafimy jej stamtąd wyrzucić. :) Dodatkowo mój mózg chyba zmienił się w jakąś papkę przez romanse, z których próbuję się wygrzebać i w moim zestawieniu są same autorki, bo o autorów w tym gatunku trudno.

Jak wyglądają Wasze listy ulubionych serii? Jest na nich któraś z naszych?