Fandom - Anna Day


Autor: Anna Day

Tytuł: Fandom

Wydawnictwo: Jaguar

Data wydania: 18 kwietnia 2018

Liczba stron: 416

ISBN9788376866802


Zastanawialiście się kiedyś jak żyłoby się jako bohater książki dystopijnej? Czytając Igrzyska Śmierci wyobrażaliście siebie w roli Katniss? Może jednak zapoznając się z tego typu lekturami zawsze cieszyliście się, że to tylko opowiadana historia i nie musicie podejmować decyzji bohaterów? Przyznam szczerze, że ja zawsze żyłam z myślą, że będąc na miejscu bohaterek książek dystopijnych byłabym “mądrzejsza”, jednak po przeczytaniu książki Anny Day Fandom, już nie jestem tego taka pewna.

Violet z młodszym bratem Nickiem oraz przyjaciółkami Alice i Kathy są członkami fandomu świata wykreowanego w powieści Taniec na szubienicy oraz jej wersji filmowej. Udają się na londyński Comic Con, by spotkać się z gwiazdami ukochanej ekranizacji. Jednak na miejscu cała czwórka zostaje przeniesiona prosto do świata z opowieści. A jest to dystopia, w której zwykli ludzie są nikim, tylko najbardziej uzdolnione jednostki mogą służyć niewolniczą pracą genetycznie ulepszonym Genulom, którzy panują nad światem. Rozrywką Genuli jest oglądanie cotygodniowych publicznych egzekucji słabszych od nich nieszczęśników. Nasi towarzysze są uwięzieni w tym świecie i dodatkowo przypadkowo zabijają główną bohaterkę, Rose. Zostaje tylko jeden sposób, by się uratować: Violet musi zająć miejsce Rose i całą historię przywrócić na właściwe tory. Wierzy, że gdy trafi na stryczek, przyjaciołom uda się wrócić do rzeczywistości. Jednak żadna historia nie jest warta śmierci… Prawda?

Opis tej książki sprawił, że od razu wiedziałam, że muszę ją przeczytać. Pomysł na nią jest taki oczywisty i jednocześnie tak genialny, że musiałam sprawdzić jak autorka zaprezentowała przeniesienie się współczesnych fanów książki do jej fabuły. Każdy z nas chociaż raz w życiu musiał sobie wyobrazić taką sytuację. Jak mogłaby wyglądać zamiana miejsc z głównymi bohaterami naszych ulubionych powieści? Okazuje się, że możliwości jest mnóstwo.
Fandom zaczyna się dość zwyczajnie. Mamy wrażenie, że będą zaprezentowane dość sztampowe schematy z książek z tego gatunku. Bohaterowie nie wywołali we mnie konkretnych uczuć, po prostu czytałam, ponieważ po opisie liczyłam na coś bardzo dobrego. Muszę się przyznać, że z pierwszymi stronami wręcz bałam się, że tak dobry temat został zmarnowany. Jednak moje obawy okazały się przedwczesne, a książka okazała się dokładnie tym, co wyobrażałam sobie po opisie.
Nie wiem od zachwytów nad którym elementem pozycji zacząć. Od bohaterów, którymi każdy z nas mógłby być? Od fabuły Tańca na szubienicy, którego bardzo chciałabym przeczytać? Możliwości jest wiele, lecz ostrzegam - nie licząc początku, ta książka nie ma dla mnie wad.
Przyjaciele od razu zostają wrzuceni w wir akcji, w której świat z ich ukochanej książki okazuje się nad wyraz prawdziwy. Jest strasznie, jest niebezpiecznie i z pewnością ich historia nie zmierza do szczęśliwego zakończenia. Fakt, że przenosimy się do otoczenia, którego fabułę znamy z rozmów bohaterów sprawia, że tracimy czujność, więc zwroty akcji zaskakują nas z podwójną siłą - a jest ich naprawdę wiele. Anna Day sprawiła, że ta historia okazała się czymś nowym i zdecydowanie wartym poznania. Sam pomysł może i jest dość oczywisty, jednak jego poprowadzenie to już kompletnie inna bajka.
Nie mam do czego porównać tego tytułu, ponieważ nigdy nie spotkałam się z czymś podobnym. Myślę, że to największy komplement dla tej pozycji, bo w świecie, w którym na rynku wydawniczym pojawiają się setki książek młodzieżowych, potrafiła pokazać coś nowego i całkowicie zaskoczyć czytelnika samą fabuła, jak i zakończeniem. Anna Day stworzyła historię, w której każdy z nas mógłby zobaczyć siebie i zostać postawiony przed podjęciem decyzji, które zmienią wszystko w życiu bohaterów oraz w ich ukochanej książce, która może nie jest tylko literami na kartce.